Który z operatorów nie zna niemieckich koparek Atlas? Ich duża wydajność, skuteczność i ogólna wygoda pracy sprawiają, że to jedne z chętniej używanych w Polsce maszyn budowlanych. Jeśli już mamy koparkę Atlas, to co robić, by służył nam jak najdłużej w pełnym zdrowiu? Poniżej przekazujemy kilka praktycznych rad na temat eksploatacji koparki Atlas.
Nic nie jest dane nam na zawsze – wie to każdy operator, którego koparkę dotknęła nieprzewidziana awaria. Problem taki oczywiście trudno przewidzieć z dokładnością co do dnia i godziny, natomiast poprawna eksploatacja może nam znacznie w tym problemie pomóc. Co więc robić, by uniknąć technicznej pułapki i nie tracić czasu na kosztowne naprawy?
Regularny serwis
Wszyscy znamy zasadę, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Tak samo z maszynami, zawsze lepiej doglądać i regularnie wymieniać szybko zużywające się części, niż odwlekać serwis w nieskończoność. Możemy być pewni, że ta druga opcja przysporzy nam w przyszłości więcej problemów oraz kosztów.
Niezawodne jakościowo części zamienne (oryginalne lub dobrej jakości zamienniki) to podstawa. Według producenta przeglądy okresowe, czyli wymiana oleju silnikowego, transmisyjnego oraz wszystkich filtrów, należy robić co 500 mh. Tutaj warto mieć jednego zaufanego dostawcę części. Wtedy zyskujemy pewność, że zarówno oleje jak i filtry zawsze będą idealnie pasować. W ATL oczywiście dostępne są te elementy wyposażenia. Pomożemy dobrać odpowiedni olej i zaproponujemy najkorzystniejsze cenowo filtry – zarówno pojedyncze oraz całe zestawy.
Wyjątkiem jeśli chodzi o cykl eksploatacji, jest olej hydrauliczny. Należy pamiętać że musi być on wymieniany co 3000 mh. Trzeba też dopilnować, by jego specyfikacja była zgodna z normą LHV46.
Siła tkwi w szczegółach
Są w Atlasie takie małe, niepozorne części, o których łatwo zapomnieć, co może doprowadzić do naprawdę dużych problemów. Omówmy je więc teraz, by lepiej zakorzeniły się w naszej świadomości.
Pierwszym takim elementem jest czujnik GLR należący do systemu o tej samej nazwie. Reguluje on wydajność pompy układu hydraulicznego, a także obciążenia granicznego silnika. Czujnik ten, choć niewielkich rozmiarów, ma kolosalny wpływ na działanie maszyny, do tego stopnia, że jeśli go uszkodzimy, ryzykujemy zupełne zatrzymanie koparki. Gdzie znajduje się czujnik GLR w maszynach Atlas? Znajdziemy go pod klapą silnika z przodu, tuż obok kostki z hydroakumulatorem. W razie problemów ze znalezieniem czujnika zapraszamy do kontaktu – pomożemy zlokalizować nieuchwytną część!
Drugi element to filtr hydrauliczny, który filtruje olej dochodzący do joysticków. Nie należy dopuszczać do jego znacznego zużycia lub zabrudzenia, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na pracę joysticka. Jak nietrudno się domyślić, niepoprawne działanie tej części maszyny może doprowadzić do naprawdę groźnego wypadku. Nie warto ryzykować zdrowia czy życia operatora.
Szczelność to podstawa!
Istotną kwestią, która może ustrzec nas przed poważniejszymi naprawami, są zestawy naprawcze. Najczęściej stosuje się je w mostach, siłownikach hydraulicznych, a także pedałach jazdy i hamulca. Należy też regularnie doglądać, czy aby nadto nie zużyły się uszczelnienia kolumny obrotu. Mechanizm ten jest odpowiedzialny za przekazanie oleju hydraulicznego z górnej części maszyny w dół. Jeśli uszkodzimy uszczelnienie kolumny obrotu, duży wyciek oleju jest bardziej niż pewny. Będziemy musieli przerwać pracę maszyny i zająć się jej konserwacją. A wystarczyło tylko w porę wymienić uszczelnienie…
Na koniec zupełna podstawa – czystość w maszynie. Dbajmy o to, by regularnie wyprzątnąć maszynę z piachu, pyłu i innych pozostałości. Regularne porządki oraz powyższe rady przyczynią się do tego, że nasza maszyna zostanie bezawaryjna na długi czas!