Nasz ostatni wpis dotyczył tego, jakie są rodzaje oraz jakie funkcje pełnią oleje do maszyn budowlanych. Dzisiaj chcielibyśmy poruszyć kwestię pomyłek, jakie najczęściej zdarzają się przy doborze i wymianie olejów. Na pierwszy ogień weźmy płyn hamulcowy.
Płyn hamulcowy – palący problem
Stosunkowo częstym (i niestety opłakanym w skutkach) błędem jest używanie złego płynu hamulcowego w maszynach Benford. Zdarza się bowiem, że operatorzy, zamiast mineralnego (a właśnie taki jest rekomendowany do maszyn Benford), wlewają płyn DOT 3 lub DOT 4. Nie jest to właściwie zaskakujące, ponieważ DOT to najpowszechniejszy płyn hamulcowy. Wspomniany błąd może jednak prowadzić do przepalenia uszczelnień i awarii całego układu hamulcowego. Przyczyną tego są różne właściwości obu tych płynów, przede wszystkim różna temperatura wrzenia – płyn mineralny ma ją znacznie wyższą!
Nowe silniki – specjalne wymagania
Nowe silniki spalinowe (wysokoprężne) wyposażone są w filtr cząstek stałych, czyli tzw. DPF. Popioły siarczanowe, które powstają w wyniku spalania oleju silnikowego, mogą być przyczyną zapychania filtra DPF. A to w dalszej kolejności może prowadzić do kolejnych awarii silnika i całej maszyny. Odpowiedzią na ten problem są oleje niskopopiołowe, które w znikomym stopniu emitują wspomniane popioły, a to bezpośrednio zapobiega zapychaniu się DPFa.
Mylący kolor oleju hydraulicznego
Olej hydrauliczny najczęściej występuje w różnych odcieniach koloru żółtego. Zdarza się jednak, że ma on barwę czerwoną, a przykładem takiego oleju jest oryginalny olej hydrauliczny Atlas. Z tego względu często słyszymy o przypadkach, kiedy zamiast hydraulicznego, omyłkowo wlewany jest olej przekładniowy ATF, który także jest czerwony. Taki błąd może powodować szybsze zużycie oleju, głośniejszą pracę podzespołów, a w dalszej perspektywie poważniejsze awarie maszyny, związane z tym, że olej przekładniowy posiada inne właściwości niż hydrauliczny.
Kiedy brakuje pewności odnośnie tego, jakie oleje do maszyn budowlanych należy uzupełnić, warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa. Oferujemy je Państwu w ATL Kompleksowa Obsługa Maszyn Budowlanych, gdzie po pierwsze podpowiemy, jaki olej jest potrzebny do danego podzespołu i jaki rodzaj będzie najlepszy, a także – zaproponujemy je Państwu w naprawdę atrakcyjnych cenach!