NIEWŁAŚCIWY PŁYN HAMULCOWY I INNE POMYŁKI

NIEWŁAŚCIWY PŁYN HAMULCOWY I INNE POMYŁKI

Nasz ostatni wpis dotyczył tego, jakie są rodzaje oraz jakie funkcje pełnią oleje do maszyn budowlanych. Dzisiaj chcielibyśmy poruszyć kwestię pomyłek, jakie najczęściej zdarzają się przy doborze i wymianie olejów. Na pierwszy ogień weźmy płyn hamulcowy.

Płyn hamulcowy – palący problem

Stosunkowo częstym (i niestety opłakanym w skutkach) błędem jest używanie złego płynu hamulcowego w maszynach Benford. Zdarza się bowiem, że operatorzy, zamiast mineralnego (a właśnie taki jest rekomendowany do maszyn Benford), wlewają płyn DOT 3 lub DOT 4. Nie jest to właściwie zaskakujące, ponieważ DOT to najpowszechniejszy płyn hamulcowy. Wspomniany błąd może jednak prowadzić do przepalenia uszczelnień i awarii całego układu hamulcowego. Przyczyną tego są różne właściwości obu tych płynów, przede wszystkim różna temperatura wrzenia – płyn mineralny ma ją znacznie wyższą!

mineralny płyn hamulcowy do maszyn Benford
Do maszyn Benford stosujemy mineralny płyn hamulcowy. (fot. Canva)

  

Nowe silniki – specjalne wymagania

Nowe silniki spalinowe (wysokoprężne) wyposażone są w filtr cząstek stałych, czyli tzw. DPF. Popioły siarczanowe, które powstają w wyniku spalania oleju silnikowego, mogą być przyczyną zapychania filtra DPF. A to w dalszej kolejności może prowadzić do kolejnych awarii silnika i całej maszyny. Odpowiedzią na ten problem są oleje niskopopiołowe, które w znikomym stopniu emitują wspomniane popioły, a to bezpośrednio zapobiega zapychaniu się DPFa.

niskopopiołowy olej silnikowy
Do nowych silników rekomendowany jest olej niskopopiołowy. (fot. Canva)

Mylący kolor oleju hydraulicznego

Olej hydrauliczny najczęściej występuje w różnych odcieniach koloru żółtego. Zdarza się jednak, że ma on barwę czerwoną, a przykładem takiego oleju jest oryginalny olej hydrauliczny Atlas. Z tego względu często słyszymy o przypadkach, kiedy zamiast hydraulicznego, omyłkowo wlewany jest olej przekładniowy ATF, który także jest czerwony. Taki błąd może powodować szybsze zużycie oleju, głośniejszą pracę podzespołów, a w dalszej perspektywie poważniejsze awarie maszyny, związane z tym, że olej przekładniowy posiada inne właściwości niż hydrauliczny.

olej hydrauliczny ma barwę najczęściej żółtą, ale czasami także czerwoną
Choć najczęściej olej hydrauliczny ma barwę żółtą, może mieć też kolor czerwony. (fot. Canva)

Kiedy brakuje pewności odnośnie tego, jakie oleje do maszyn budowlanych należy uzupełnić, warto skorzystać z profesjonalnego doradztwa. Oferujemy je Państwu w ATL Kompleksowa Obsługa Maszyn Budowlanych, gdzie po pierwsze podpowiemy, jaki olej jest potrzebny do danego podzespołu i jaki rodzaj będzie najlepszy, a także – zaproponujemy je Państwu w naprawdę atrakcyjnych cenach!

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Tak, zgadzam się