Różnego rodzaju uszczelnienia do maszyn budowlanych są niezbędne w każdej koparce, ładowarce czy wozidle jakich producentów jak Atlas, Terex czy Schaeff. To jedne z najbardziej eksploatowanych elementów podczas pracy maszyny, dlatego często ulegają zużyciu. W związku z tym wymagają częstej wymiany. Warto regularnie sprawdzać ich stan techniczny, ponieważ wpływa to na płynną i wydajną pracę całej maszyny.
Uszczelnienia do maszyn budowlanych – jaką pełnią rolę?
Ich zadaniem jest przede wszystkim ochrona i zabezpieczenie części, które z nimi sąsiadują, przed przetarciem i uszkodzeniem. Redukują one także wysokie napięcia i ciśnienie, dzięki czemu zatrzymują oleje, płyny czy smary, które nie powinny przedostawać się dalej. Jak sama nazwa wskazuje, uszczelnienia mają też za zadanie niwelować wszelkie nieszczelności oraz zapobiegać ich powstawaniu.
Rodzaje uszczelnień w maszynach budowlanych
Wyróżniamy wiele rodzajów uszczelnień, w zależności od przeznaczenia, kształtu oraz materiału, z którego zostało wykonane. Najpopularniejsze z nich to:
- O-ringi – najczęściej gumowe pierścienie uszczelniające o kołowym przekroju. Znajdują zastosowanie m.in. w miejscach, gdzie znaczenie ma odporność na wysoką i niską temperaturę lub/oraz kontakt z takimi substancjami jak oleje czy płyny hydrauliczne.
- Uszczelnienia typu „U” (nazywane czasem u-ringami), które swą nazwę zawdzięczają kształtowi przypominającemu literę U. Przeważnie wykonane z gumy lub kauczuku.
- Simmeringi (lub simeringi, zimmeringi) to zamienna nazwa dla pierścieni uszczelniających wałki obrotowe. Mocuje się je pomiędzy obracającymi się elementami maszyny wszędzie tam, gdzie dochodzi do kontaktu z takimi substancjami jak smar, olej, czy woda. Wykonane są z gumy z metalowym wzmocnieniem i posiadają tzw. wagrę przeciwpyłową, której zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń.
Zestawy naprawcze
W wielu układach lub podzespołach maszyny zastosowanie znajdują zestawy naprawcze. Są to kompletne pakiety części, które uległy zużyciu i wymagają wymiany. W skład takiego zestawu naprawczego może wchodzić np. komplet uszczelnień, sprężyny, łożyska, simmeringi, o-ringi, u-ringi. Do maszyn Atlas czy Schaeff można kupić zestawy naprawcze m.in. joysticka, pompy hamulcowej, pedału hamulca, zwrotnicy czy siłowników.
Wyżej opisane uszczelnienia i zestawy naprawcze to jedne z najczęściej zamawianych części do maszyn budowlanych w firmie ATL. Dzięki nim, relatywnie niewielkim kosztem i nakładem pracy, można przywrócić maszynę lub jej wybrane podzespoły do efektywnej pracy.