Naprawa i wymiana części do maszyn budowlanych to bolączka każdego jej użytkownika. Z tego względu pragniemy przybliżyć nieco tę tematykę, aby ułatwić samodzielne rozpoznawanie ewentualnych awarii w koparce, ładowarce czy innej maszynie. Dlatego postanowiliśmy opisać najpopularniejsze i najbardziej podatne na uszkodzenia części w maszynach budowlanych. Dzięki zawartym tu treściom, rozpoznanie awarii z pewnością będzie prostsze, a uniknięcie jej w przyszłości – o wiele bardziej możliwe.
Serdecznie zapraszamy na pierwszą część z cyklu wpisów dotyczących poszczególnych części maszyn budowlanych. Zawarty w niej jest opis trzech bardzo ważnych elementów, bezpośrednio związanych z prawidłową pracą silnika.
Cewka gaszenia silnika
Co to jest i do czego służy?
Cewka gaszenia w koparkach Atlas czy Terex to inaczej elektrozawór lub elektromagnes. Jest jedną z najważniejszych części maszyn budowlanych, gdyż odpowiada za uruchomienie i wyłączenie silnika. Wymusza zamknięcie dopływu paliwa do niego, a tym samym – powoduje unieruchomienie maszyny.
Możliwe przyczyny awarii:
- zużyte przewody zapłonowe
- słaby akumulator/uszkodzony układ ładowania
Objawy awarii:
- problemy z uruchomieniem silnika,
- nierówna praca silnika,
- szarpanie podczas ruszania.
Linka gazu
Co to jest i do czego służy?
To jedna z podstawowych części każdej z maszyn budowlanych marki Atlas, Terex i innych, ponieważ łączy pedał gazu z przepustnicą. W zależności od maszyny, w wyposażeniu znajdziemy linkę gazu ręcznego lub nożnego, czasem zdarza się także, że jedna maszyna wyposażona jest w oba rodzaje tych linek.
Możliwe przyczyny awarii:
- uszkodzenia mechaniczne osłony linki
- agresywna jazda
- korozja
Objawy awarii:
- słabsza reakcja (lub jej zupełny brak) przy naciskaniu na pedał gazu,
- szarpanie przy dodawaniu gazu spowodowane zacinaniem się linki.
Pompka zasilająca paliwa
Co to jest i do czego służy?
Pompka paliwa, podobnie jak dwie wyżej opisane, również jest jedną z najistotniejszych części w silniku maszyn budowlanych Atlas i Terex. Wszystko za sprawą jej funkcji – a jest nią jest dostarczanie paliwa pod wysokim ciśnieniem do silnika ze zbiornika.
Możliwe przyczyny awarii:
- tankowanie zanieczyszczonego paliwa
- ciągła jazda na rezerwie
Objawy awarii:
- problem z uruchomieniem silnika
- gaśnięcie silnika po dodaniu gazu
- gaśnięcie silnika chwilę po uruchomieniu
- znaczący spadek mocy silnika
- zwiększone zużycie paliwa