Most napędowy to element znajdujący się w większości maszyn budowlanych: koparkach, ładowarkach, wozidłach i wielu innych. Jak jest zbudowany? Za co odpowiada? Czym grozi niesprawność mostu napędowego?
Budowa mostu napędowego
Podzespoły wchodzące w skład mostu napędowego mają za zadanie przekazywać moc generowaną w silniku na koła.
Most napędowy zbudowany jest z kilku podstawowych podzespołów. Zaliczamy do nich półoś (w formie wału), mechanizm różnicowy (inaczej zwany dyferencjałem), a także przekładnię główną.
Półoś to element łączący, który sprawia, że skrzynia biegów może kierować momentem na koła maszyny. Kiedy półoś, która połączona jest z piastą koła, pracuje, wytwarza się różnica w dostępnej mocy, a różnicę tę ma za zadanie kompensować mechanizm różnicowy. Główna przekładnia natomiast składa się z przekładni zębatych i bierze udział w zwiększaniu momentu obrotowego.
Wszystkie te podzespoły są regularnie obciążane i bardzo ważne w ogólnej wydajności oraz mocy maszyny. Bardzo ważne jest, by regularnie sprawdzać sprawność mostu napędowego.
Awaria mostu napędowego
Most napędowy to jedna z bardziej obciążonych części maszyny, gdyż jest odpowiedzialna za jej moc oraz wydajność. Za każdym razem, gdy odpalamy maszynę, most napędowy musi poradzić sobie z przenoszeniem zwielokrotnionego momentu obrotowego. Jest on bardzo wysoki, o wiele wyższy niż moment obrotowy jednostki napędowej.
Im dłużej eksploatujemy maszynę, tym łatwiej o zmniejszenie naprężenia w łożyskach, co prowadzi do dość powtarzalnych awarii. Dlatego tak ważne jest, by regularnie przyglądać się pracy mostu napędowego, co uwzględnia przegląd wszystkich jego podzespołów: półosi, dyferencjału oraz przekładni.
Jak rozpoznać problem z mostem napędowym? Poznamy je na przykład po nieprzyjemnym głośnym dźwięku czy też szumach w jego okolicach. A jeśli prowadzimy maszynę z uszkodzonym mostem, przejażdżka na pewno nie będzie należała do najprzyjemniejszych, bo taką maszynę po prostu źle się prowadzi. W razie problemów różnica będzie wyraźnie odczuwalna.
Części do mostów napędowych w maszynach budowlanych
Gdy tylko wykryjemy awarię mostu napędowego, należy działać szybko. Trzeba ustalić, gdzie dokładnie leży problem. Najczęściej awarii ulegają części takie jak wałki, łożyska, półosie, krzyżaki, dyferencjały i zwrotnice, dlatego to najpierw im warto poświęcić uwagę.
Gdy już ustalimy, gdzie leży problem, warto zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy. My oczywiście zapraszamy do ATL Części do Maszyn Budowlanych. Posiadamy w sprzedaży oryginalne części do mostów napędowych maszyn takich firm jak: Atlas, Benford, Fermec, Terex.