Zapraszamy do kontaktu
Most napędowy to element znajdujący się w większości maszyn budowlanych: koparkach, ładowarkach, wozidłach i wielu innych. Jak jest zbudowany? Za co odpowiada? Czym grozi niesprawność mostu napędowego?
Podzespoły wchodzące w skład mostu napędowego mają za zadanie przekazywać moc generowaną w silniku na koła.
Most napędowy zbudowany jest z kilku podstawowych podzespołów. Zaliczamy do nich półoś (w formie wału), mechanizm różnicowy (inaczej zwany dyferencjałem), a także przekładnię główną.
Półoś to element łączący, który sprawia, że skrzynia biegów może kierować momentem na koła maszyny. Kiedy półoś, która połączona jest z piastą koła, pracuje, wytwarza się różnica w dostępnej mocy, a różnicę tę ma za zadanie kompensować mechanizm różnicowy. Główna przekładnia natomiast składa się z przekładni zębatych i bierze udział w zwiększaniu momentu obrotowego.
Wszystkie te podzespoły są regularnie obciążane i bardzo ważne w ogólnej wydajności oraz mocy maszyny. Bardzo ważne jest, by regularnie sprawdzać sprawność mostu napędowego.
Most napędowy to jedna z bardziej obciążonych części maszyny, gdyż jest odpowiedzialna za jej moc oraz wydajność. Za każdym razem, gdy odpalamy maszynę, most napędowy musi poradzić sobie z przenoszeniem zwielokrotnionego momentu obrotowego. Jest on bardzo wysoki, o wiele wyższy niż moment obrotowy jednostki napędowej.
Im dłużej eksploatujemy maszynę, tym łatwiej o zmniejszenie naprężenia w łożyskach, co prowadzi do dość powtarzalnych awarii. Dlatego tak ważne jest, by regularnie przyglądać się pracy mostu napędowego, co uwzględnia przegląd wszystkich jego podzespołów: półosi, dyferencjału oraz przekładni.
Jak rozpoznać problem z mostem napędowym? Poznamy je na przykład po nieprzyjemnym głośnym dźwięku czy też szumach w jego okolicach. A jeśli prowadzimy maszynę z uszkodzonym mostem, przejażdżka na pewno nie będzie należała do najprzyjemniejszych, bo taką maszynę po prostu źle się prowadzi. W razie problemów różnica będzie wyraźnie odczuwalna.
Gdy tylko wykryjemy awarię mostu napędowego, należy działać szybko. Trzeba ustalić, gdzie dokładnie leży problem. Najczęściej awarii ulegają części takie jak wałki, łożyska, półosie, krzyżaki, dyferencjały i zwrotnice, dlatego to najpierw im warto poświęcić uwagę.
Gdy już ustalimy, gdzie leży problem, warto zwrócić się do profesjonalnego sprzedawcy. My oczywiście zapraszamy do ATL Części do Maszyn Budowlanych. Posiadamy w sprzedaży oryginalne części do mostów napędowych maszyn takich firm jak: Atlas, Benford, Fermec, Terex.
Kontakt
Dbamy o indywidualne podejście do potrzeb naszych klientów, dlatego dajemy Państwu do wyboru najwygodniejszy sposób kontaktu.
ATL Kompleksowa Obsługa Maszyn Budowlanych
ul. Morska 174/1H
81-222 Gdynia