Zima to zwyczajowo czas, gdy prace budowlane zostają wstrzymane, a maszyny idą w odstawkę. Zaparkowane, zwykle czekały tak do wiosny. W tym roku wielu firmom plany dynamicznego rozwoju pokrzyżował koronawirus, który wysłał maszyny budowlane na przedłużony urlop. Co zrobić, by po powrocie do pracy mogły nam ponownie służyć? Na co zwrócić uwagę, serwisując maszyny?
Regularny przegląd to podstawa
Maszyny budowlane są mocno eksploatowane przez cały sezon. Szczególnie teraz, gdy zima w większości Polski nie pojawiła się ani na moment. Regularny przegląd to podstawa skutecznego działania oraz braku zastojów. Warto cyklicznie sprawdzać całą maszynę, ponieważ w miejscach trudniej dostępnych, na które na co dzień nie zwracamy uwagi, mogą czaić się pułapki. Do tematu przeglądów należy również regularna wymiana płynów oraz olejów.
Najważniejszymi argumentami przemawiającymi za częstymi przeglądami są pieniądze i czas. Maszyna, która działa bez zarzutu, to większe bezpieczeństwo pracowników, ale także niższe koszty eksploatacji i więcej przepracowanych dni, co przekłada się na dotrzymanie terminu prac oraz pokazanie profesjonalizmu. Serwisowanie to niezbędna inwestycja w firmę, z której powinniśmy uczynić nawyk.
Samodzielny przegląd maszyny budowlanej – od czego zacząć?
Zanim oddamy maszynę do warsztatu, możemy samodzielnie dokonać podstawowego przeglądu, by spróbować zlokalizować przyczynę problemu. Warto jednak zabrać się za tego typu działania jeszcze zanim nadejdzie taka potrzeba – to duża oszczędność czasu oraz pieniędzy.
Poniżej przygotowaliśmy listę najważniejszych punktów takiego przeglądu, który pozwoli nam przygotować maszynę na wiosnę.
- Każdy serwis maszyny powinien zostać przeprowadzony na płaskiej i twardej nawierzchni. Najlepiej, aby maszyna była starannie wyczyszczona, co ułatwi wstępną ocenę.
- Najpierw sprawdzamy poziomy wszystkich płynów eksploatacyjnych. Należy ocenić, czy nie doszło do wycieków lub czy jakiś płyn wymaga uzupełnienia.
- Następnie zwracamy uwagę na stan techniczny opon oraz zabezpieczenie sworzni.
- Warto sprawdzić również, czy w okolicach spawów nie pojawiają się pęknięcia, które mogłyby przerodzić się w większą usterkę.
- W trakcie serwisu należy poświęcić chwilę na sprawdzenie tulei.
- Często zapomina się o wnikliwym obejrzeniu szyby przedniej. Każde głębsze zarysowanie lub pęknięcie może spowodować, że po jakimś czasie do kabiny będzie przedostawał się deszcz, hałas czy niebezpieczne dla zdrowia operatora kamyki lub kurz.
- Działanie świateł, wycieraczek oraz sygnały dźwiękowe sprawdzamy po zapaleniu silnika. Robimy to na wolnych obrotach.
- Stan oleju silnikowego sprawdzamy po kilku minutach pracy silnika.
- Następnie możemy przystąpić do nasmarowanie części ruchomych, aby zabezpieczyć je przed działaniem wody czy też kurzu.
To są najważniejsze czynności, które – wykonywane regularnie – pozwolą wystrzec się większych napraw oraz związanych z nimi wydatków. W razie potrzeby, jeśli jednak należy jakąś część wymienić, zapraszamy do ATL Części do Maszyn Budowlanych. Oferujemy części zamienne do maszyn budowlanych takich jak Atlas, Terex, Fermec, Doosan, CAT, Schaeff, Benford i inne. W razie wymiany filtrów proponujemy komplety dostosowane do Państwa maszyny budowlanej. U nas otrzymają Państwo wysokiej jakości oryginalne części do wozideł, koparek czy ładowarek.