CHŁODNICA I UKŁAD CHŁODZENIA W MASZYNIE BUDOWLANEJ

CHŁODNICA I UKŁAD CHŁODZENIA W MASZYNIE BUDOWLANEJ

Silnik, podczas pracy maszyny, mocno i szybko się nagrzewa. I proces ten nie jest niestety sprzymierzeńcem efektywnego działania maszyny. Dlatego tak ważne są chłodnica i cały układ chłodniczy, który utrzymuje temperaturę w silniku na poziomie gwarantującym efektywną i wydajną pracę. Choć w koparkach takich marek jak Atlas, Terex, Schaeff czy Benford części te nie są mocno awaryjne, warto być czujnym i regularnie sprawdzać ich stan techniczny.

Elementy układu chłodzenia

Układ chłodniczy składa się z kilku elementów. Wśród nich znajdują się:

  • chłodnica
  • wentylator
  • nagrzewnica
  • zbiornik wyrównawczy
  • pompa wody
  • termostat

Chłodnica jest najważniejszą częścią układu chłodniczego, ponieważ odpowiada za obniżanie temperatury cieczy, która wypływa z silnika. Wsparciem dla chłodnicy przy chłodzeniu cieczy jest wentylator. Pompa wody zaś, znajdująca się przy silniku, wprawia tę ciecz w ruch. Stamtąd ciecz trafia do termostatu. Dzieli on ciecz na dwa obiegi – jeden trafia z powrotem do chłodnicy, drugi do nagrzewnicy. Termostat kontroluje przepływ cieczy poprzez zamykanie i otwieranie przepływu cieczy, wedle zapotrzebowania i temperatury cieczy w silniku. Ciepło z cieczy doprowadzonej do nagrzewnicy trafia do kabiny, a następnie ciecz wraca do chłodnicy. Po wszystkich tych etapach, cały proces zaczyna się od nowa i trwa nieprzerwanie podczas pracy silnika. Dodatkowym elementem układu chłodniczego jest zbiornik wyrównawczy. W nim gromadzi się nadmiar ogrzanej cieczy, co niweluje ryzyko zbyt wysokiego ciśnienia. Kiedy ciecz stygnie, wraca ze zbiorniczka z powrotem do układu.

Pompa wody to bardzo ważny element układu chłodzenia
Układ chłodzenia nie będzie działał prawidłowo bez sprawnej pompy wody.

Jak rozpoznać awarię układu chłodzenia?

Uważny i czujny operator maszyny jest w stanie szybko wychwycić awarię systemu chłodzenia. Oto sygnały, które sygnalizują nieprawidłowości:

  • zbyt mała ilość płynu chłodniczego
  • nadmierne nagrzewanie się silnika i układu chłodzenia
  • zbyt niska temperatura w silniku i układzie chłodzenia

Awarie układu chłodzenia

Większość awarii układu chłodniczego ma podłoże mechaniczne. Uszkodzeniu może ulec oczywiście wszystko. Najczęściej jest to termostat, pompka wody oraz zbiornik wyrównawczy. Ze wszystkich możliwych, najpoważniejsza i najbardziej kosztowna w naprawie lub wymianie jest chłodnica. Warto być wyczulonym na wszelkiego rodzaju sygnały mogące świadczyć o usterce. Zlekceważona może mieć bowiem ogromne konsekwencje dla sprawności całej maszyny i mieć bezpośredni wpływ na inne awarie np. silnika.

ziorniczek_wyrownawczy_plynu_chlodzacego_terex
Wyciek płynu chłodniczego może być objawem pękniętego zbiornika płynu wyrównawczego.

Naprawa i wymiana części w układzie chłodniczym

W przypadku, kiedy termostat, pompka wody, wentylator czy zbiornik wyrównawczy odmówią dalszej współpracy, możliwa jest ich wymiana, co nie generuje na szczęście ogromnych kosztów ani nakładu pracy. Najtrudniejsza sytuacja dotyczy uszkodzonej chłodnicy, ponieważ koszt nowej to niestety wydatek kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych. Na szczęście, chłodnica jest częścią, którą z powodzeniem można regenerować i wiele firm się w tym specjalizuje. W ATL posiadamy oryginalne części do takich marek jak Atlas, Terex, Schaeff, Benford oraz wielu innych. W niektórych przypadkach możemy zaproponować też świetne jakościowo zamienniki. Serdecznie zapraszamy do kontaktu!

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Tak, zgadzam się